Veel kleuters onder zittenblijvers basisschool: ‘Eigenlijk een weggegooid jaar’

kindergarten-504672_960_720

Staatssecretaris Dekker (onderwijs) wijdt het aan de harde knip tussen groep 2 en 3.

‘Het is eigenlijk een weggegooid jaar!’

Dit is nu een duidelijk voorbeeld van “kort door de bocht” in combinatie met “niet weten waar je over praat”.

Ja, er zijn kleuters die een kleuterverlenging krijgen, beter bekend als “blijven zitten”. En nee daar is niet iedereen positief over. Want zeg nou zelf: blijven zitten klinkt toch ook niet goed. Het lijkt een beetje op stilstaan en stilstand is achteruitgang. Dat weet iedereen.

Waarom weten de scholen dat dan niet? Zijn de leerkrachten geen professionals meer? Toch wel fijn dat staatsecretaris Dekker ons een handje gaat helpen in het onderwijs.

Ik zal het met een voorbeeld proberen uit te leggen:

Leren fietsen!

tricycle-691587_960_720

Het kost voorbereiding, tijd, goed materiaal, hulp, oefening, falen, succes ervaren, maar vooral ook het doorlopen van de fases van ontwikkeling. Een dreumes start met lopen, stapt op een loopauto/loop driewieler, pakt daarna de loopfiets, de fiets met zijwieltjes en nadat het alle fases van de ontwikkeling heeft doorlopen zal het kind kunnen fietsen op een fiets zonder zijwieltjes.

Dan heb ik het nog niet eens over de coördinatie! In het begin dwaal je als moeder als een vliegende non om je kind heen, want poeh toch wel lastig fietsen-op de weg letten-trappen-remmen-sturen en ‘Hé kijk daar een vogeltje!’

Als we het kind nog wat langer op de loopfiets laten oefenen (aan zijn evenwicht, coördinatie en motoriek), dan is dat geen stilstaan, maar doorgaan. Doorgaan met oefenen, (gepaste) hulp bieden, voordoen en uitdagen. Kortom ontwikkelen onder begeleiding van een professional.

Laat dat nou precies zijn wat moet gebeuren met de kleuters die kleuterverlenging krijgen. Zij krijgen extra tijd, hulp en middelen om zich verder te ontwikkelen om een goede start te kunnen maken in groep 3. Om succesvol te kunnen zijn. En wil niet iedereen dat: succesvol zijn!?

Ik vind het als leerkracht en IB-er soms “jammer” dat onze dochter een vroege leerling is. Zij zal strak kleuteren.

Zal zij dan haar hele schoolloopbaan op haar tenen lopen? Om de kinderen die ruim een half jaar tot een jaar ouder zijn dan zij bij te moeten en willen houden.

Ik weet het wel, als professional en moeder. Kleuterverlening, een weggegooid jaar!? NO WAY!

20 reacties

  • Sary Holtrust schreef:

    Ik spreek uit ervaring als ik beweer dat een jaar langer kleuteren absoluut geen verspilde tijd is. Mijn oudste dochter was niet weerbaar genoeg, ze zou ondergesneeuwd raken. De jongste was een vroege leerling ( jarig in augustus ) alle schooljaren heeft ze op haar tenen moeten lopen. Uiteindelijk had zij ook beter een jaar langer moeten kleuteren.

  • Nicolette schreef:

    Hartstikke goed.
    Hoop dat dit goed gelezen zal worden en dat er dan ook nog over nagedacht zal worden.
    Dat alleen zou al heel wat zijn.

  • Marieke schreef:

    En dan komen ze met 11/12 jaar mijn brugklasje binnen….en wat zouden (vooral de jongens) ze nog graag door de gangen willen rennen, tikkertje willen spelen, voetballen op het plein… Maar nee, dat ‘doe je niet’ op de middelbare….. Laat sommigr nog lekker een jaartje speels ontwikkelen in de kleuterklas! Het ‘grotemensenleven’ duurt nog lang genoeg, groot worden ze echt wel! En inderdaad, stilstand? Ga eens een dagje kijken in een kleuterklas en zie wat ze dagelijks leren! Samenwerken, helpen, zelfstandigheid…. Jammer dat we ze dat vaak op de middelbare school weer een beetje afleren…
    Ik heb zelf 3 jongens van september, en het ziet er naar uit dat ze bij hun start op de middelbare nog 11 zijn… Zij waren er klaar voor om door te gaan naar groep 3 . De jongste daarentegen, an februari, is straks 6 als hij naar groep 3 gaat en wat geniet hij nu van de kleuterklas! Terwijl hij volop iedere dag leert! Enne…fietsen? Dat ging bij hem dan weer wel vanzelf…hij fietste direct weg… Daarom: ieder kind op zijn of haar eigen tijd!

  • lieze schreef:

    Het is idd belangrijk dat er per individueel kind gekeken wordt. En dat ook niet andersom een kind perse extra moet kleuteren puur omdat hij in november geboren is.
    En over dat voortgezet onderwijs: ik heb lln in de 3de die ook nog graag rennen en duwen. Dat gaat er niet uit met een jaar extra kleuteren.

    Maar laat een kind in de kleuterklas ook echt kleuter zijn, ipv bijlessen meetkunde in groep 2 of hele alfabetten leren. Bewaar die dingen dan ook echt voor groep 3.

  • Femke schreef:

    Een extra jaar kleuteren is zeker geen weggegooid jaar! Wat leert een kleuter veel op school…Wij hebben 4 najaarsjongens ( van okt-dec) Onze oudste zoon, nu bijna 18, is in het verleden versneld doorgegaan naar groep 3. Achteraf hebben we er spijt van. Hij heeft het kwa leren altijd wel gered, maar toch liep hij altijd op zijn tenen en loopt nu op het MBO toch tegen zichzelf aan. Hij ‘vertraagt’ nu dus een half jaar. Onze tweede zoon, ook een najaarskind, heeft verlengd gekleuterd. Hij zit heerlijk in zijn vel, nu 2e middelbare school. Onze 3e zoon hebben we verlengd laten kleuteren, hij zou het prima kunnen, maar kon geen contacten maken met zijn klasgenoten, dat extra jaar heeft hem erg goed gedaan. Hij heeft zoveel geleerd en is zoveel zekerder geworden van zichzelf. Onze jongste zoon is nu versneld door naar 2, maar met de opmerking: eind groep 2 beslissen we pas over 3. En daar zijn we blij mee. Aan de andere kant heeft een dochter van ons groep 4 en 5 in 1 jaar gedaan, omdat ze geen uitdaging genoeg had ( is een zomerkind) en zij had dus op haar 15e een Havo diploma op zak. En dat was voor haar juist weer heel goed.
    De minister moet de verantwoordelijkheid bij de scholen laten. Ik ben bang dat op deze manier ( een extra jaar kleuteren is een weggegooid jaar) straks de hulpverlening overuren draait door alle faalangstige kinderen…. Moeder van een groot gezin en juf

    • Ellen schreef:

      Bedankt voor uw reactie! Mooi om te lezen dat u ervaring heeft (zowel op werkgebied als privé) met beide kanten van het verhaal. Ik ben het ermee eens, het is per kind verschillend en juist daarom kan er niet klakkeloos worden gezegd dat kleuterverlenging een weggegooid jaar is. Het kan juist heel betekenisvol zijn voor een kind!

  • Tamara schreef:

    Mijn kids zijn allebei langer blijven kleuteren. Bij mijn zoon van december was het overduidelijk dat het nodig was. Mijn dochter van september wilde ik toch graag naar groep 3 laten gaan. Cito en juf gaven aan dat ze er niet klaar voor was, maar, redeneerde ik, we waren net verhuisd toen de Cito werd afgenomen. Het zou vast wel goed komen. Na 2 weken groep 3 bleek dat een hele verkeerde beslissing en na de herfst is ze terug gegaan naar groep 2. Ze was echt nog niet ‘rijp’ om te (willen) leren.

  • M schreef:

    Ik heb bij mijn dochter (oktoberkind) in groep 2 erop aangedrongen dat ze nog een jaartje extra zou ‘kleuteren’ . Volgens de juffen kon ze best naar groep 3. Ik had er geen goed gevoel bij, maar heb me laten overtuigen. Al snel in groep 3 bleek dat het niet de allerbeste keus was. Uiteindelijk in groep 4 liep ze vast. Vooral emotioneel had ze het zwaar, hoe box je op tegen die pittige meiden en dan heb je ook nog overal hulp bij nodig.
    Gelukkig begreep de juf van groep 4 mij en mijn dochter heel goed en hebben we gedurende het jaar steeds goed kunnen evalueren. De conclusie was groep 4 nog een jaar overdoen. Positieve ervaring opdoen met leren en in de groep terecht komen met meiden waar ze in de kleutergroep al vaak mee speelde. We zijn nu een paar weken onderweg en ik zie een ander kind.
    Wat was het voor haar fijn geweest als ze groep 2 nog een keer had gedaan en aan grorp 3 was begonnen als ze er klaar voor was geweest.
    Dus idd kijk naar het individu en scheer niet alle kinderen over een kam.

    • Ellen schreef:

      Bedankt voor je reactie! Wat vervelend dat ze het emotioneel zo zwaar heeft gehad, maar wat fijn dat het nu zoveel beter gaat. Een pas op de plaats (maar eigenlijk juist doorgaan met ontwikkelen) kan daar echt bij helpen!

  • Christel Rekko schreef:

    Mijn derde kind is van 27 oktober en mocht niet langer doorkleuteren helaas. Zat met vijf in groep drie eerste oudergesprek hij kent de klok niet nee zeg ik hij weet niet wat vijf voor vier is maar ja hij is ook pas vijf! En daarna hij moet naar de ergotherapie, zijn motorische ontwikkeling is niet klaar om te schrijven. Had hem gewoon laten kleuteren! Hij is nu zeven en zit in groep vijf hij scoort niet slecht genoeg om te blijven zitten maar een hoogvlieger is het zeker niet. Zijn broer zit op t gymnasium broer twee advies atheneum en hij gaat zo echt niet hoger als vmbo kb komen maar op zich maakt me dat niet uit alleen hij is gewoon niet toe aan de aangeboden lesstof en dat is zielig. Wat doe je een kind de leerkracht en de ouders aan vroeger was het gewoon na de zomervakantie jarig is schooljaar volmaken nu kleuteren ze nig maar anderhalf jaar en dat is echt te weinig!

    • Ellen schreef:

      Bedankt voor uw reactie! Ik kan mij voorstellen dat de situatie niet prettig is. Wellicht dat een hogere groep opnieuw doen lucht geeft. Ik hoop in elk geval dat uw kind goed zal ontwikkelen.
      Een jaar langer kleuteren wordt soms echt onderschat.

  • Marlou Bocken-Kokkelmans schreef:

    Als leerkracht met 39 jaar ervaring in de groepen 1/2 tot 7 kan ik stellen dat wij alleen maar positieve ervaringen hadden met leerlingen die ‘in geval van nood’ een jaar extra in groep 2 bleven en zelfs minder goede ervaringen met kinderen die als 5-jarige, of net-6 jarige in groep startten.
    Daarbij niet alleen kijkend naar de basisschoolloopbaan en bijbehorende toetsen, maar ook het vervolgonderwijs en zelfs daarna.
    Kinderen die nog niet toe zijn aan abstracte dingen, zoals letters, cijfers etc. blijven vaak hun schoolleven lang onzeker, faalangstig, hebben extra oefening en huiswerk nodig, extra hulp op school en ook nog eens thuis. Dat is niet eerlijk tegenover de andere leerlingen die er wel aan toe zijn en die daardoor een veel gemakkelijkere schooltijd hebben.
    Het is zeker niet voor alle kinderen een oplossing voor ‘achterstand’, maar een goede leerkracht kan heel goed beoordelen wanneer dit voor een kind een goed alternatief is.
    Dat Sander Dekker hier een stokje voor wil steken is m.i. een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Een kind zo snel mogelijk door de basisschool loodsen…..
    Ik gaf ouders altijd het voorbeeld van leren fietsen.
    Het ene kind fietst al voor zijn 4e zonder zijwieltjes en een ander kind van dezelfde ouders kan met dezelfde aandacht, stimulans en oefening pas met 6 jaar behoorlijk fietsen.
    Net zoals met kruipen, lopen, praten …….
    Gun het kind de tijd en ruimte om zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen!!
    Dat is straks de basis voor een stabiele volwassene…….

  • ingrid van koppenhagen schreef:

    Heb ooit ergens een verhaal gelezen dat alle grote mannen, die iets voor de wereld betekenden, allemaal laat in het jaar jarig waren en dus extra lang kleuterden. Het natuurlijk overwicht dat je daarmee wint bij de start van groep 3, is absoluut een voordeel. Ik zie het in de klassen van mijn twee jonge leerlingen (augustus en november jarig in groep 3). Het scheelt 20 centimeter, veel behendigheid en EQ slimmigheidjes die extra maanden. Mits ze zich niet vervelen, want dan slaat het verhaal van deze ‘reuzekleuters’ in hun nadeel om.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.