CITO bezorgt stress!

2017-01-20_20-23-43

afbeelding van CITO

Voor de ouders van kinderen op de basisschool is het waarschijnlijk onnodig om te vertellen dat de CITO periode weer is aangebroken.

CITO toetsen. De toetsen der toetsen. Jong en oud vreest ervoor. Kinderen komen zenuwachtig binnen, krijgen acuut faalangst en ouders zitten met hun vingers gekruist en billen geknepen te wachten op de resultaten.

Maar zij zijn niet de enige die gespannen zijn. Op menige school nemen leerkrachten de toetsen zo goed mogelijk en in spanning af en kijken zij diezelfde toetsen met klamme handjes van het zweet na. Allen met dezelfde hoop:

Dat er goede resultaten worden behaald.

Het liefst ruim voldoende tot goed, vooruit een voldoende kan nog net, maar lager is uitgesloten. Dan gaan overal de alarmbellen rinkelen. Bij ouders en kinderen, omdat ze hoger hadden verwacht en gehoopt. En bij leerkrachten, want: ‘Wat is het dat ik niet goed heb gedaan, waardoor de leerlingen geen voldoende of hoger scoren?’

Die ellendige CITO toetsen ook! Laten we CITO de schuld geven.

Maar dat is het niet. Het ligt niet aan CITO of aan hun toetsen. Het ligt aan ons! Ouders, onderwijzend personeel, scholen, besturen en de media, waardoor de druk en het belang van CITO enorm is. Wij maken er met zijn allen een heisa van en zijn met de prestatiedrang van tegenwoordig het belangrijkste uit het oog verloren:

Het kind.

Want als ik je vraag eens rond te kijken in jouw omgeving en na te gaan welke wegen zijn bewandeld met de uiteindelijke baan die zij nu hebben. Plus de diversiteit van beroepen binnen jouw familie en vriendenkring, dan zal je zien dat het gaat van kapper, bouwvakker, leerkracht tot arts. Ook zal er iemand tussen zitten die bijvoorbeeld zijn school niet heeft afgerond, maar nu een succesvol eigen bedrijf heeft.

Wat ik maar wil zeggen, is dat iedereen weet dat het niet realistisch is om van kinderen te verwachten dat ze allemaal HAVO/VWO niveau halen en toch doen we dat. CITO toetsen worden geoefend, thuis, maar ook op sommige scholen en fraude is wat je hebt. Bovendien komt “Pietje” daardoor met zijn MAVO niveau misschien wel op HAVO/VWO niveau terecht en gaat daar gruwelijk op zijn bek. Excuses voor de taal.

Kinderen zijn niet gek. Ze voelen de druk, voelen een voldoende of lager als falen, ontwikkelen faalangst en worden ongelukkig.

Alsjeblieft! Zie de CITO zoals het bedoeld is. Als een toets die meet waar een kind op dat moment in zijn ontwikkeling staat ten opzichte van groepsgenoten. Een toets die inzicht geeft in wat het kind al beheerst en waar het kind nog in kan verbeteren. Dankzij de toetsen kunnen scholen doelen (bij)stellen, onderwijs aanpassen en beter aansluiten bij het niveau van een kind.

Het is een MEETinstrument.
Niet meer en niet minder.

1 reactie

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.